Followers

Warna kesukaan Rasulullah

selama ni kan, mungkin ada yang tak tahu warna kesukaan Rasulullah.. ataupun warna hijau tu melambangkan Islam... ada banyak gak sebenarnya warna kesukaan Rasulullah...


Annas Bin Malik menyatakan " warna yang paling disukai Rasulullah adalah hijau" Namun begitu baginda juga turut menyukai warna putih dan ada juga keterangan bahawa baginda pernah memakai pakaian berwarna hitam, merah hati, abu-abu dan warna campuran...(jangan tanya saya abu2 tu warna apa..memang saya tak tahu...)

Imam Al Ghazali dalam Ihya' Ulumiddin berkata "Yang disukai oleh Rasulullah adalah warna putih".

Ibnu Hajjar dalam Tanbih Al Akhbar menyatakan "pada hari raya kami disuruh memakai pakaian berwarna hijau kerana warna hijau lebih utama. adapun warna hijau lebih afdal daripada warna lain selepas warna putih".

Ibnu Ady meriwayatkan dari Jabir r.a yang berkata "aku pernah melihat Rasulullah memakai serban hitam pada hari raya".

Al Baihaqi meriwayatkan hadis dari Jabir r.a katanya "pernah Rasulullah berpakaian yang bercorak merah pada hari ke 2 hari raya dan hari jumaat".

Al Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a berkata " pernah Rasulullah keluar dengan kepala yang dibalut dengan kain yang berwarna abu-abu".

Imam Bukhari meriwayatkan dari Anas r.a, beliau pernah melihat Rasulullah menutup kepalanya dengan kain biasa yang bercorak-corak warnanya.

(sumber: eramuslim.com)


kepada suami tersayang

Entry  ni saya coretkan khas buat bakal2 suami saya... wahhh..macam banyak nye bakal2 tu..hahahah..
ehem3..

Assalamualaikum..
kehadapan, belakang, kira dan kanan bakal suami tersayang,
saya tahu, saya mungkin  akan berkahwin dengan lelaki yang tidak saya cintai, tapi percayalah saya akan mencintai lelaki yang saya kahwini.. sebagai seorang yang ramai  peminat (cewaahhh), jangan lah kamu merasa cemburu, kerana kasih dan sayang saya hanya untuk suami saya yang tercinta... fewwiiitt...

bakal suamiku yang tersayang,
saya tahu, saya bukanlah wanita yang solehah dan terbaik buat kamu. tapi saya sedang berusaha mempersiapkan diri menjadi isteri yang soleh dan ibu yang mithali buat kamu. saya harap kamu juga begitu. saya tidak menyuruh kamu menjadi seorang ustaz tapi cukuplah jika kamu mampu menjadi iman kepada saya dan anak2 nanti.. saya akan terima kekurangan dan kelebihan dirimu, dan saya harap kamu juga boleh menerimakku seadanya.

bakal suamiku,
saya akan cuba sedaya upaya menjadi penyejuk mata, penawar hatimu, menjadi isteri, sahabat dan membantu kamu d setiap permasalahan yang kamu hadapi... saya juga akan menghiburkan kamu di kala kamu kesunyian dan menghantarkan segenap kedamaian ke dalam hatimu, diharap kamu sudi berkongsi segalnya denganku...

bakal suami tersayang,
saya harap kamu sudi membantu saya dalam kerja2 di rumah.. terutamna sekali memasak.. sebab saya tak pandai sangat memasak, setakat yang simple2 boleh la... bantu mengemas rumah...moga kamu dapat meringankan tugas saya.. bantu membantu kan amalan mulia..heheheh..

sekiranya ada permasalahan antara kita, saya harap kita kan selesaikannya sendiri tanpa campur tangan orang lain.. kita duduk slow talk  gitu... jangan suka diamkan saja masalah.. berkongsi masalah boleh kurangkan beban di hati... sekian..

yang benar,

bakal isterimu,



Ada waktunya, 
sepi menjadi lebih indah
kerana di saat itu kita ada ruang 
untuk mengingati dan merindui........

keteringinan sangat

entry kali nak ringkas jek... nak luahkan sesuatu..hehehhe...

berdasarkan tajuk diatas..cewahh..tau la final year kena buat latihan ilmiah (tesis)...hahha... saya teringin sangat nak main masum tahun ni.. almaklumlah, tahun akhir kan...

aku nak sangat berpartner dengan niza dan nad.. sebabnya setelah aku kaji.. dan analisis secara kritikalnya.. kitorang ada harapan nak dapat pingat emas tahun ni...(moga d izinkan Allah)...sebab selagi belum bunyi visel 3minit..selagi tu kami ada peluang merubah keputusan....

hanya Allah jek tahu macam mana perasaan aku nak main game masum ni..huhuhu..

nak tebus masum 2011


masih mengharap ='(


Ada waktunya, 
sepi menjadi lebih indah 
kerana di saat itu kita ada ruang 
untuk mengingati dan merindui........
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...