Followers

Diet sesuka hati


Assalamualaikum...
Post kali ni nak cakap pasal diet..hehehehe..aku ada terbaca artikel ni..sekadar nak kongsi jerk la..
ehem...ehem...hehehehe...cari perhatian pulak...
Okaylah ea...kebanyakan perempuan mendefinisikan cantik tu macam ni...
Kurus... Langsing...
Go to fullsize image
 (Watak Cerita Winx)


Biasalah  kan...orang perempuan..nak cantik punya pasal sanggup buat apa sahaja... oleh yang demikian, ikut sesuka hati mereka jerk buat program diet sendiri...apalah dyeorang ni..Hisshh....bagi dyeorang, apa yang penting...berat badan turun..badan langsing...payah nihh....so...jom tengok baik buruk diet ikut suka hati ni.. :)
1. Diet Epal dan Detoks.
Go to fullsize imageMakan hanya epal manis (selalunya epal merah) selama 7 hari berturut-turut. Setiap kali makan dua hingga tiga biji dan dalam sehari menjadi sampai lima hingga enam biji. Selain epal, hanya minum air dan mengambil suplemen untuk detoksifikasi. Tujuannya untuk menjadikan tubuh lebih segar dan pencernaan lebih lancar. Seminggu boleh turun sehingga 2 kilogram (kg).
Fakta: Buah-buahan hanya mengandungi vitamin dan karbohidrat. Tidak ada protein dan lemak seperti yang diperlukan oleh tubuh badan untuk menjalankan fungsinya setiap hari.
Komen Pakar: Menurut pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penurunan berat badan yang sihat adalah 1 hingga 1.5 kg/minggu dengan pengurangan makanan sebanyak 500 kalori/hari.
Dalam setiap penurunan berat badan, sebaik-baiknya kurangkan jumlah lemak di dalam badan. Pengambilan buah-buahan untuk menurunkan berat badan bukan hanya menyebabkan jumlah lemak di dalam tubuh menurun, tetapi juga kandungan protein otot dan jumlah cairan di dalam tubuh berkurang.
Kehilangan air yang terlalu banyak dapat membahayakan ginjal. Bila berat badan kembali naik, kemungkinan lemak semakin meningkat.
Sebenarnya tubuh kita mampu mendetoksifikasikan bahan-bahan beracun dan yang tidak diperlukan tubuh secara semulajadi. Proses detoksifikasi berlaku di hati. Jadi, pengambilan suplemen untuk detoksifikasi bukanlah satu keperluan.
2. Diet Elak Nasi. 
Go to fullsize imageLangsung tidak menyentuh nasi dan hanya sesekali makan roti atau mi, selebihnya makan sayur dan buah-buahan. Malah, makanan bergoreng, terus dielakkan.
Minuman seperti kopi dan gula juga tiada di dalam menu seharian. Makan selepas jam 7 malam? Tidak sesekali!
Fakta: Makanan seperti nasi, roti dan mi semuanya mengandungi karbohidrat. Nasi yang berasal daripada beras merah sebenarnya lebih menyihatkan kerana ia bukan sahaja mengandungi karbohidrat tetapi juga kaya dengan protein dan serat.
Komen Pakar: Beras merah, kentang (dengan kulitnya), roti dari biji-bijian dan bijirin amat disarankan sebagai pengganti sumber karbohidrat.
Karbohidrat yang mengandungi banyak serat dapat digunakan untuk mengendalikan kadar gula rendah, kadar lemak darah, dan juga berat badan. Jangan terus 'bermusuh' dengan nasi.
Cara terbaik, kurangkan saja kuantitinya.
Ikut pola pemakanan sihat mengikut piramid makanan Asia bermula seperti hasil beras, tepung dan bijiran, diikuti dengan sayur dan buah-buahan.
Seterusnya protein haiwan dan tumbuhan seperti susu rendah lemak, daging tanpa lemak dan kekacang dan akhir sekali makanan yang paling sedikit diambil seperti lemak atau minyak dan gula.
3. Makan Tiga Sudu.
Berat badan mudah naik bagi sesetengah orang, jadi diet seperti ini sering diamalkan. Sayur-sayuran menjadi sahabat baik. Lauk kegemaraan seperti ikan atau dada ayam tanpa kulit dipilih. Biasanya, makan secara perlahan-lahan agar mudah rasa kenyang. Juga banyak minum air putih.
Fakta: Makan dengan perlahan memberi peluang kepada otak untuk mengirimkan signal sudah kenyang. Cara begini membantu menggelakkan anda daripada makan berlebihan.
Komen Pakar: Pola pemakanan yang sihat, lengkap dengan air, karbohidrat, protein, lemak dan serat. Namun, masih kurang pengambilan protein tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan sehingga kekurangan keperluan vitamin dan mineral.
Cuba variasikan sumber protein dengan menambah pengambilan makanan seperti kekacang. Nutrien makanan harus seimbang kerana tubuh amat memerlukannya.
Perhatikan juga cara memasak. Kurangkan menggoreng makanan.
Makan tiga sudu sudah cukup kerana pengambilan sayur-sayuran sudah cukup banyak. Tambahan, sayur dan buah juga mengandungi karbohidrat yang tinggi serat.
Sumber:I Luv Islam


Sekian sahaja buat kali ini..kepada mereka yang nak diet..tak kisah la lelaki ke perempuan....(lelaki pon ada jugak yang nak kena diet..hehehe...) amalkan program diet yang betul... tak guna kalau langsing tapi tak sihat...
Selamat beramal..:)

Kurma - Kismis - Madu

Assalamualaikum....
Post kali ni sekadar berkongsi apa yang ada sahaja..hehehehe...aku dapat artikel ni dari kakak aku...


Sabda Rasulullah  s.a.w 
"Berilah makan buah  kurma  kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya  wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal  dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar,  bersopan santun  serta cerdas pemikirannya." 



Kebaikan  Kurma Ketika Mengandung dan Bersalin adalah amat baik sekali jika  puan mengamalkan memakan buah kurma semasa mengandung kerana ini  akan memudahkan bersalin nanti. Semasa bayi dilahirkan, buah kurma juga dicalitkan sedikit di lelangit  bayi. 

Ingat tak kisah dimana Maryam hanya memakan buah kurma semasa  melahirkan  nabi Isa a.s. Buah kurma tidak mengandungi gula  yang merbahayakan malah ia merupakan makanan Rasullullah  s.a.w.  Puan2 sekalian  janganlah risau kerana takut diserang kencing manis. Apa yang harus puan buat, makanan manis2 yang lain puan  jauhkanlah. Buah kurma tidak merbahayakan kesihatan kerana  ianya mengandungi banyak khasiat. 

1)  KURMA 



Nabi Muhammad SAW bersabda: 

"Rumah yang tidak  ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sehat". 



View Image"Berilah  makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan,  sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih  hatinya)". 



Abu Abdillah a.s. bersabda: 

"Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan  pengaruh sihir". 



Abu Abdillah a.s. bersabda: 

"Orang  yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari  itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak  diganggu setan". 



Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s.   bersabda: 

"Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka  cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati". 



2) KISMIS 


Nabi Muhammad SAW bersabda: 

"Barangsiapa memakan kismis merah sebanyak 21 biji setiap hari  sebelum sarapan pagi, maka dia tidak akan tertimpa  penyakit kecuali kematian". 


"Biasakanlah memakan kismis karena kismis dapat  menghilangkan kepahitan,  menghilangkan  lendir, menyehatkan badan, mencantikkan rupa, menguatkan  saraf dan menghilangkan letih". 


Imam Ali  a.s. bersabda: 

"Barangsiapa memakan 21 biji kismis merah, maka dia  tidak akan  melihat pada jasadnya suatu yang tidak  disenangi". 



"Kismis  dapat menguatkan jantung, menghilangkan penyakit,  menghilangkan  panas dan memulihkan kesehatan jiwa". 



Pada riwayat lain dari Abi Ja'far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan 

menyehatkan  jiwa". 



3) MADU 



Nabi Muhammad  SAW bersabda: 

Go to fullsize image"Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat  melakukan nasehat Al-Qur'an, 
maka Allah SWT akan menyembuhkannya  dari 77 penyakit". 

"Barangsiapa ingin memiliki hafalan yang kuat hendaklah dia  meminum madu". 


"Sebaik-baik minuman ialah madu kerana dia dapat  menumpukan hati dan menghilangkan kedinginan yang ada di dalam  dada". 



"Allah SWT telah  meletakan berkat di dalam madu dan menjadikannya sebagai  ubat dari rasa nyeri, dan madu telah didoakan oleh 70  Nabi". 



Dari Imam Ali a.s. beliau bersabda: 

"Madu  adalah ubat dari segala penyakit, tiada penyakit di dalamnya,  ia dapat menghilangkan lendir dan membersihkan hati". 



Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau bersabda: 

"Rasul saw  sangat menyenangi madu". 



Dari Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s., beliau  bersabda: 

"Biasakanlah dirimu memperoleh dua ubat iaitu  meminum madu dan membaca Al-Quran". 




Sekian :)
Selamat mengamalkannya..

Siapa aku..??

Personaliti seseorang juga dapat dibaca melalui kumpulan darah.. So, jom belajar kenali personaliti anda dan pasangan anda…tapi sebelum tu,kenalah tahu kumpulan darah anda atau pasangan…bagi rakan2 yg mempunyai kumpulan darah yg tidak disenaraikan dibawah…sorry…..

Gologan darah A
1. Orang yang bergolongan darah A ini biasanya berkepala dingin, serius, sabar dan tenang.
2. Orang yang bergolongan darah A ini mempunyai karakter yang tegas, dipercayai namun  
keras kepala.
3. Sebelum melakukan sesuatu perkara,mereka memikirkannya terlebih dahulu serta merancangnya secara matang. Mereka melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan secara konsisten.
4. Mereka berusaha membuat diri mereka sewajar dan seideal yang mungkin.
5. Mereka selalu kelihatan menyendiri dan jauh dari orang ramai
6. Mereka cuba menekan perasaan mereka dan kerana sering melakukannya mereka 
kelihatan tabah dan cekal walaupun sebenarnya mereka mempunyai kelemahan diri  seperti gugup dan sebagainya.
7. Mereka cenderung keras terhadap orang-orang yang tidak sependapat. Oleh itu, mereka lebih suka berada di sekitar orang-orang yang ’sekepala’.

Gologan darah B
1. Orang yang bergolongan darah B ini cenderung penasaran dan tertarik terhadap segalanya.
2. Mereka juga biasanya mempunyai terlalu banyak kegemaran dan hobi. Kalau sedang suka 
dengan sesuatu biasanya minat mereka menggebu-gebu namun cepat juga bosan.
3. Tapi biasanya mereka dapat memilih mana yang lebih penting dan utama dari sekian 
banyak hal yang dikerjakannya.
4. Mereka cenderung ingin menjadi nombor satu dalam pelbagai bidang daripada hanya
 dianggap rata-rata. Tetapi mereka juga cenderung melalaikan sesuatu jika terfokus dengan kesibukan yang lain.
5. Dari segi luaran, mereka kelihatan cemerlang, riang, dan bersemangat. Namun sebenarnya hal itu semua sama sekali berbeza dengan apa yang ada di dalam diri mereka.
6. Mereka boleh dikatakan sebagai orang yang tidak suka bergaul dengan banyak orang.

Gologan darah O
1. Orang yang bergolongan darah O,biasanya berperanan memberi semangat dalam suatu kumpulan. Mereka sering bertindak mewujudkan keharmonian di antara anggota kumpulannya.
2. Sikap mereka kelihatan seperti orang yang menerima dan melaksanakan sesuatu dengan tenang. Mereka pandai menutupi sesuatu sehingga mereka kelihatan selalu riang, damai  dan tidak punya masalah sama sekali. Tapi kalau tidak tahan, mereka pasti akan mencari 
tempat atau orang untuk mengadu.
3. Mereka biasanya pemurah (baik hati), senang berbuat kebajikan. Mereka dermawan dan 
tidak segan-segan mengeluarkan wang untuk orang lain.
4. Mereka biasanya dikasihi dan disenangi oleh semua orang. Tapi mereka sebenarnya keras kepala juga, dan secara rahsia mempunyai pendapatnya sendiri dalam pelbagai hal
5. Namun, mereka sangat fleksibel dan sangat mudah menerima hal-hal yang baru.
6. Mereka mudah di pengaruhi oleh orang lain dan dengan apa yang mereka lihat dari kaca 
TV.
7. Mereka seperti seseorang yang berkepala dingin dan dipercayai tapi mereka sering  tergelincir dan membuat kesalahan yang besar kerana kurang berhati-hati. Tapi hal itu  yang menyebabkan orang yang bergolongan darah O ini dicintai.

Gologan darah AB
1. Orang yang bergolongan darah AB ini mempunyai perasaan yang sensitif dan lembut.
2. Mereka penuh keprihatinan akan perasaan orang lain dan selalu mengambil berat dan 
berhati-hati
3. Namun mereka keras dengan diri mereka sendiri dan juga dengan orang-orang yang dekat dengannya.
4. Mereka seolah mempunyai dua keperibadian.
5. Mereka sering menjadi orang yang sentimental dan memikirkan sesuatu terlalu dalam.
6. Mereka mempunyai banyak teman, tapi mereka memerlukan waktu untuk bersendirian
 bagi memikirkan persoalan dan masalah mereka sendiri.



Sekadar berkongsi, betul atau tak...nilai la sendiri ea..:)

14/12/2010




Assalamualaikum...

Alhamdulillah, aku bersyukur dengan result aku kali ni..walaupun tak mencapai target yangg aku nak..tapi ada la sedikit peningkatan.. Aku bersyukur gak..abah kesihatan abah semakin membaik....rasa hati aku ni da semakin tenang... tinggal kejohanan taming sari 3 jerk lagi yang perlu aku risaukan...tapi aku akan cuba usahakan buat yang terbaik... alang2 da join tu, apa lah salah nya kalau aku buat yang sehabis baik dan semampu aku kan..?hehehe...

pagi tadi nak joging.. tapi x, kami berjalan jerk..hehehehhe...kami 4 orang jerk yang turun... yang lain, ada yang da balik rumah..ada yang masih dibuai mimpi..heheheh... mula2 kitaorang p kira berapa banyak kanopi yang boleh diletakkan kat tepi DECTAR tu...

pastu start perjalanan kami mengelilingi UKM..hahahaha...singgah sebentar di Taman Paku-pakis... singgah menikmati kehijauan alam..hehehe...singgah bergambar sbenarnya...tahu2 jerk la, budak2 silat ni memang pantang ada kamera n tempat2 yang cantik....bergambar jerk kerjanya..biasalah tu kan...bila lagi nak simpan kenangan kan..hik3...

(Taman Paku-pakis UKM)

abes jerk perjalanan di pagi hari.. kami pown p la sarapan kat tasik kejut tuhh...menikmati  "keindahan" tasik...wakakaka...tak ada apa yang menarik pown kat tasik tu..saja jerk jalan2 sarapan kat sana..heheheh...abes makan, borak2..(dak2 ni  jerk la yang banyak borak, aku duk dengar jerk)..kitaorang pown balik...

balik2 jerk aku terus p office  kolej aku..tanya leh check in  awal tak...orang yang kat situ  pown jawab..dye kata paling awal pown 18hb..huhuhu..dengan sedih nyerr aku meminta belas ehsan..huk2..(tak de maknanyerr..) aku pown explain punya explain dapatlah kunci bilik asal aku tuhh.tapi kena bayar la...apa lagi...biasalah..karenah birokrasi la katakan... memandangkan aku nyer perkampungan tamat 15hb n boleh check in kolej pada 18hb..aku pown di cas RM5..kiranya aku masuk awal 2 hari..1 hari kena RM2.50...dengan redha nyerr, aku pown bayar jerk la..

saja jerk aku cite menda2 ni...suka2 jerk nak share..hehehehe....
Sekian :)

Risau

Assalamualaikum....

Rasa tak sabar lak nak tengok result... tapi dalam tak sabar aku ni...risau gak sebenarnya...ntah macam mana la result aku ni hah nanti..jangan turun lagi sudahlah...Semalam baru aku jelaskan hutang penginapan aku..huhuhu.. Bukannya apa, aku tak boleh check result kalau hutang tu tak dijelaskan...so, nak tak nak kenalah aku bayar..Kalau dah nama pun hutang..wajiblah bayarkan..hehehehe...

Risau gak aku dengan Taming Sari 3 ni... payah nyer la nak persiapkan diri nihh...banyak lagi kelompangan yang belum di isi...huhuhu...pengurusannya pun agak lambat gak....(termasuklah aku ni..heheheh) banyak lagi yang perlu di buat...risau tak terkata aku dibuatnya...

Banyak nye menda yang aku risaukan... macam mana ntah keadaan kat rumah ni..hope abah makin sihat..setiap kali aku call, abah cakap dye ok...tapi tak tahu lah... betul ke dye dah ok.. aku paham sangat dengan perangai abah tu... dye tak kan bagi tahu aku pun kalau dye tak ok...abah tak nak aku risau pasal dye.. tapi... aku tetap risaukan dye....moga kesihatan abah semakin membaik...ameen....
(aku & abah tersayang)

Perjuangan bermula



Assalamualaikum...

Lebih kurang 2 minggu latihan untuk Taming Sari 3...Alhamdulillah bilangan atlet yang join latihan pusat ni semakin bertambah.. tapi masih dalam kekurangan...ramai lagi atlet2 yang belum datang lagi... kami semua yang dah ada kat sini mengharapkan mereka tu semua datang termasuklah para urusetia.... almaklumlah.. masa dah suntuk sebenarnya ni...

Taming Sari 3 kali bagi aku agak tough la... aku ni pun tak tahu la mampu persiapkan diri atau tak... aku akan cuba sedaya upaya aku.. aku join game  ni pun sebab seseorang (2, 3 orang sebenarnya..hehehehe)...aku tak nak dyeorang hampa..jadi...aku mesti bersedia...fuhhh...

Moga diri ini cekal..

(perrgggg...pancittt..huhuhuhu)

Terkejut tapi tahniah...

Assalamualaikum....

Lama da tak update blog aku ni hah... bukan setakat bersawang da....segala sarang binatang da ada ni hah...hahaha... hari ni hari kdua aku sampai di UKM...lepas kemas bilik, barulah aku buka laptop ni, online..hehehe... 

Semalam aku sampai UKM malam da..aku tumpang bilik niza jerk malam tadi..pagi ni baru lah pindah bilik..
terkejut aku bila buka facebook aku..tak sangka2..tapi alhamdulillah..jodoh sepepu aku yang sekarang ni belajar kat UMS dah sampai.. along ada tagged aku kat dye punya kad jemputan dye... 

Mana tak terkejutnya..dye sebaya aku..masuk U saing pulak tuh..diam2 jerk dye..tup2, dapat kad jemputan...tahniah aku ucapkan kat kamu along..moga berbahagia ea...aku pown turut tumpang gembira.. Insya Allah, aku datang kenduri kamu tu..walaupun agak jauh la kan...demi kamu, aku datang jua...heheheh...

Buat masa ni, ni jek la yang aku nk taip...ada kerja yang belum settle  ni..hehehe..
sekian...

kesorangan..

Assalamualaikum...

Selamat pulang ke rumah kepada kawan2 yang dah ada kat rumah sekarang ni...seronoknyerr ai...
tapi aku masih lagi di kampus... paras aku ni sunyi jerk..tinggal aku sorang jek yang ada...
hari ini hari tearkhir kena kosongkan bilik.. tak tahu la ada tiket ke tak nak balik hari ini.. harap2 dapatlah..

rindunya nak balik...jarang dapat berkumpul semua adik beradik kat rumah tu..biasalah..masing2 ada kehidupan sendiri..aku pon jarang dapat balik rumah..sibuk dengan aktiviti kat kampus jer..sem ni boleh kira berapa kali jerk aku balik ke rumah... rindunya kat abah n mama... kadang2 aku leh nanges tiba2 bila teringat kat dyeorang.. sebak bila ingat balik apa yang dyeorang korbankan untuk besarkan aku..

dulu2, masa aku duk kat rumah, aku asyik fikir..bila la aku nak meratau belajar kat luar..tapi bila dapat belajar kat luar ni..jauh dengan keluarga..rindu pulak nak dengar abah membebel...mama bising2 kat dapur...hehehehe...biasalah..aku kat rumah memang malas sikit..lebih2 lagi bila kakak2 aku ada...dyeorang la selalunya buat kerja kat dapur tuh..hehehe...

dulu, aku selalu tak sependapat dengan abah...asyik gaduh jerk dengan dye.. tapi sekarang ni, terasa sebak bila fikir pasal abah...abah jarang call anak2 dye.. tapi dye selalu call aku..tak ada lah selalu sangat...hehehe.. setiap kali abah call, dye selalu tanya aku, ada duit x..? aku tahu abah selalu risau aku tak cukup duit, takut aku tak makan la...sangat sweet... dulu aku ingat, aku lah yang paling abah tak sayang..almaklum lah..selalu sangat bergaduh.. aku ni kuat melawan gak r..heheheh... tapi sekarang ni.. aku tahu.. abah sayang anak2 dye..

aku ingat lagi..bila dapat tahu aku diterima belajar kat UKM ni..abah la yang paling gembira.. tapi dye tak tunjuk terang2 yang dye suka...dapat jerk tahu berita tu, abah terus suh mama beli barang2 untuk aku bawak datang UKM..suh aku kira bape pasang baju kurung aku..(aku ni jenis tak suka pakai baju kurung dulu..so tak banyak la baju kurung aku..heheheh)..abah kata kalau tak cukup, ajak mama pergi kedai beli kain n jahit baju kurung...padahal nak masuk UKM tu lambat lagi.. masa tu, hati aku jadi sebak...terharu sangat2...

setiap kali abah call, dye akan pesan..kalau tak ada duit, cakap..jangan takut..sebab dye tahu..aku tak kan mintak melainkan abah jerk yang bagi...tiba2 aku menangis bila abah pesan.." belajar rajin2..dapat result bagus2...ko jerk la harapan abah n mama.." masa tu..Allah jerk tahu perasaan aku macam mana.. tapi aku still control suara aku..tan nak abah tahu..hehehehe...(tacing pulok pagi2 ni...)

cukuplah aku cerita pasal ni...kang banjir pulok blog aku ni..hahahaha....apa yang aku nak taip ni menyimpang pulok dengan apa yang aku nak taip sebenarnya..hehehehe... sebenarnya aku sangat gembira dapat berkumpul dengan keluarga aku... termasuk lah kakak aku yang jauh nun di Kepala Batas, Gopeng n yang kat Bukit Mertajam tuh...hehehehe..harap2 dapat la kita berkumpul semua....

akhir kata.. ~Family First~

(abah & mama tersayang)

Rahsia Solat di Awal waktu...

Assalamualaikum...
untuk pengetahuan semua umat Islam dan saudara2 baru.. 
Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. 


Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. 



Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu …). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita 



Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la …) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.



Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.



Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. 


Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya …




Sekadar berkongsi....

Menginsaf Diri...





SEMINIT SAJA

Betapa besarnya nilai wang kertas bernilai
RM1 apabila dibawa ke masjid

untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke
Mall untuk dibelanjakan!

Betapa
lamanya melayani Allah selama lima belas m
init namun
betapa
singkatnya kalau kita melihat filem.

betapa
sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa
mudahnya   kalau mengata atau mengumpat
tanpa harus ber
fikir panjang-panjang.


Betapa asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun kita mengeluh   ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa
sulitnya untuk membaca satu helai   Al-qur'an tapi betapa mudahnya   membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa
beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang
  ketika berada di Masjid


Betapa
Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun
alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari
  ketika berpuasa.

Betapa
sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun betapa mudahnya   menyesuaikan waktu dalam sekejap pada
saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa
sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun betapa mudahnya   untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa
mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun betapa kita meragui   apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al  -  Quran.

Betapa
Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun

betapa kita
berani dan lamanya   untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa
setiap orang    ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau
ber
fikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa. 







Sekadar berkongsi apa yang ada....





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...