Followers

Mula jek kita ingat, pastu.....

Baskin Robin bagi ais krim free... gigih mereka beratur panjang..huh.. tak sanggup aku nak berbuat demikian demi sescoop ais krim..hehehehe... uihhh.. lari tajuk da ni..

ok la.. macam ni sebenarnya...

dari kecil lagi, kita dah ajar anak2 kita (bagi yang dah ada anak la..anak buah, adik dll termasuklah ye) mulakan apa2 pun dengan doa.. betul tak...? hah.. macam tu la yang Islam mahukan...bagus2... bila nak makan, kita ajak dyeorang baca doa makan.. nak tidur, baca doa tidur... segala2 nya bermula dengan nama Allah... tapi kan.. dalam masa yang sama kita sebenarnya tersalah didik mereka... (apa lak yang salah nya..? betul la mula kan segala perkara dengan doa...)

memang lah betul didikan tu... tapi...... kita lupa nak ajar mereka doa selepas perkara tu... yela, doa lepas makan, doa bangun tidur.. doa keluar rumah dll... tidak di nafikan gak.. ada jek mak ayah yang ajar.. tapi majoriti nya tidak begitu... ramai antara kita ingat Allah sebelum mulakan sesuatu.. tapi lepas dah buat.. tak ingat...

contoh yang paling mudah... berapa ramai antar kita yang baca doa selepas makan... lepas bangun dari tidur.. selepas sampai ke destinasi yang dituju..? mungkin ada... tapi bilangan nya sangat mengecewakan.... aku pown bukanny bagus sangat.. kadang kala aku lupa gak... lupa untuk bersyukur dengan segala nikmat yang Allah kurniakan.. betapa ruginya diri ini.... =(

macam tu gak bila kita nak minta sesuatu daripada Allah... kita berdoa pada Allah.. siang dan malam.. setiap kali lepas solat.. tapi bila Allah nak makbulkan doa kita... kita berdoa tak pada Allah lagi..?? ada yang pas solat terus bangun jek... dulu sebelum dapat apa yang di idamkan... wirid punya la panjang.... bertasbih, bertahmid.. cuma tak bertalkin jek..hehhehe... tapi bila dah dapat.. cuma ucap "alhamdulillah" jek.. itu pown kalau ingat.. kalau tak...hhmmm....

sebenarnya, menda jadi sebab kita salah semasa mendidik anak2... kita patut ajar mereka berdoa sebelum dan selepas buat sesuatu.. bukan menyalahkan ibu bapa kita.. mungkin mereka juga telah di didik sedemikian... kita yang menyedari kesilapan tu.. kena lah buat perubahan.... mudahnya kalau nak berubah.. kita mula kan dengan diri kita sendiri dulu... nak makan baca doa... lepas makan pown kita baca doa... tak perlu rasa malu nak buka buku himpunan doa.. walaupun doa ni kita sepatutnya kita tahu dari kecil lagi... sebab kita sebagai manusia tak pernah berhenti menuntut ilmu... tak perlu hafal doa yang payah2.. cukuplah doa yang basic... macam doa sebelum & selapas makan, tidur, ke tandas, naiki kenderaan....

sekadar perkongsian bersama... kerana diri ini juga manusia biasa yang sering terleka dengan nikmat duniawi ='(

::Pencari Redha Allah::

comfirm korang tak tahu

entry  kali ni aku buat sebab tak ada kerja.. so aku buat2 cari kerja...moga terhibur..

1. Korang tahu tak?..Apabila kita membuang air kecil, badan kita akan menjadi sejuk kerana telah melepaskan haba melalui bahan kumuh. Jika kita men’gencing’ orang lain, maka haba akan terlepas dari badan orang itu lalu kita akan dilempang olehnya. (pengaliran haba melalui tapak tangan)

2. Korang caye tak?..Wanita mengelipkan mata dua kali lebih kerap daripada lelaki dan jantung wanita juga berdegup lebih laju berbanding jantung lelaki. 
Tapi percayakah juga anda bahawa, lelaki selalu ada dua mata air dan jantung mereka juga berdegup dengan lebih laju jika diketahui oleh isteri.

3. Terdapat kira-kira 3,000 spesis pokok dalam setiap kawasan seluas 1.6 km persegi di hutan Amazon dimana jika seseorang bernama Amran memasuki kawasan itu, beliau berkemungkinan akan tersesat selama 3,000 jam jika tidak membawa kompas.
 
4. Uri Geller, ahli psikik terkenal yang dilahirkan pada 20 Disember 1946, mengatakan bahawa kebolehan luar biasa yang dimilikinya itu berasal dari planet Hoova dan kadangkala dia juga memekik sambil mengatakan yang dia adalah seorang Ultraman!.

5. Tahukah anda?..Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya. Tetapi ini tidak bermakna baki 90% lagi perlu dibuang kerana jika dibuang sudah terbuktilah manusia itu dari jenis yang tidak ada otak!!.

aku terbaca artikal mereng ni d saat keboringan...hehheh



::Pencari Redha Allah::

Tidur- Bahagian III

3. Tidur pada waktu magrib
hukumnya adalah makruh tapi... kalau terlalu letih, kita di bolehkan tidur.. try dengar video kat bawah ni...


::Pencari Redha Allah::

Tidur- Bahagian II

2. tidur selepas asar menyebabkan hilang kewarasan

Dalam kitab Miskatul Masabih ada disebutkan:
Tidur sedikit di waktu tengahari tidaklah dikeji. Rasulullah S.A.W ada juga melakukannya. Ini dapat mengimbangi kekuatan tubuh badan setelah bertahajud di malam hari.
Ibn Qaiyim menambah:

“Tidur di siang hari amat dikeji kerana ia akan mewarisi penyakit kebengkakkan (muka kelihatan sembab dan tidak bercahaya) malapetaka, merosakkan warna kulit, menimbulkan penyakit radang limpa, melemahkan urat saraf dan melemahkan syahwat. Sekeji-keji tidur ialah ketika awal hari (matahari terbit) dan terlebih keji lagi ialah tidur di akhir siang hari (selepas Asar).”

Setengah ulama mengatakan:
“Sesiapa yang tidur selepas Asar sehingga terganggu kewarasannya maka janganlah ia mencaci selain daripada dirinya sendiri.

Sekiranya korang tak tau nak buat apa petang2, tidak penat atau mengantuk, maka ia merupakan sesuatu yang merugikan. Hehe. Tapi kalau tidur tu kerana terlalu penat dan membolehkan anda untuk fokus pada pelajaran di malam hari, maka tidur lah. Menunaikan hak badan juga merupakan satu sunnah, maka jika kena pada tempatnya tidur hatta selepas asar sekalipun boleh menjadi sunnah (mendapat pahala) lagi. -Di Petik dari ILUVISLAM

*perkongsian bersama~

::Pencari Redha Allah::
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...