Followers

Sabar, Allah sedang menguji...

Allahu Akhbar... hanya Allah jek yang tahu apa yang aku rasa sekarang ni..

mula jam kesayangan aku hilang... aku cuba tenangkan diri... jangan terlalu sayangkan harta dunia... alhamdulillah.. aku semakin tenang.. sekarang ujian lain pula.. Allahurabbi... Allah uji aku dengan harta dunia sekali lagi....


" Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai ujian di sisi Allahlah pahala yang besar" (an-Anfaal:28)

manalah aku nak cari nak ganti harta orang... aku hanya mampu memohon kepada Allah.. kerana sebaik-baik pembalasan adalah dari Allah...

"Bukankah Allah adalah hakim yang sebaik-baiknya paling adil" (at-Tiin:8)

aku perlu bersabar... setiap kejadian ada hikmahnya..

"raihlah apa yang bermanfaat bagimu, minta tolonglah pada Allahdan jangan bersikap lemah" (HAdis riwayat Muslim)

itulah yang sedang aku lakukan.. Allah takkan menguji hambaNya di luar batas kemampuan hambaNya keran Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang... Ujian akan membuatkan aku lebih kuat bukannya lemah..



Mencari kemanisan dalam kehidupan. 
Mehnah mendatang terasa terbeban.
Bawa hatimu kepada Tuhan.
Di sana menanti syurga idaman.

Nikmat Yang Tersirat

Seorang pemuda yang sedang berada di tahun akhir  pengajiannya mengharapkan sebuah kereta sport
daripada  ayahnya...lantas, si pemuda memberitahu hajatnya kepada ayahnya, seorang hartawan yang ternama...si ayah hanya tersenyum...si anak bertambah yakin, andai keputusan peperiksaannya begitu cemerlang, pasti kereta itu akan menjadi miliknya..

beberapa bulan berlalu...ternyata si anak, dengan berkat kesungguhannya..telah beroleh kejayaan yang cukup cemerlang..hatinya berbunga keriangan... satu hari... si ayah memanggil si anak ke bilik bacaannya..si ayah memuji anaknya...sambil menyatakan  betapa bangga hati seorang bapa sepertinya dgn kejayaan si anak yang  cukup cemerlang...si anak tersenyum puas...di ruang matanya terbayang kilauan kereta sport merah yang selama ini menjadi idamannya itu...si ayah yang bagaikan mengerti kehendak si anak, menghulurkan sebuah kotak yang berbungkus rapi dan cantik...si anak terkesima...sungguh...bukan  itu yg kuhajatkan...dengan hati yang berat...kotak itu bertukar tangan...matanya terarah kepada riak wajah ayahnya...yg tidak  menunjukkan sebarang perubahan; seolah2 tidak dapat membaca tandatanya yang bersarang di hatinya.... dalam pada itu si anak masih membuka pembalut yang membungkus kotak itu...penutup kotak dibuka...

apa makna semua ini???..sebuah Al-Quran kecil; comel dgn cover kulit..tinta emas  menghiasi tulisan khat di muka hadapan...si anak memandang ayahnya...terasa dirinya dipermainkan...amarahnya membuak...nafsu mudanya bergelojak...ayah sengaja mempermainkan saya...ayah bukannya  tahu betapa saya menyukai kereta tu...bukannya ayah x mampu utk membelikannya...sudah ayah...bukan al-Quran ni yang saya  nak...katanya keras...al-quran itu dihempaskan ke atas meja bacaan...si anak terus meninggalkan si  ayah..tanpa memberi walau sepicing utk si ayah bersuara...pakaiannya  disumbatkan ke dalam beg..lantas, dia meninggalkan banglo mewah ayahnya...memulakan  kehidupan baru dengan sekeping ijazah yg dimilikinya....

10 tahun berlalu..si anak kini merupakan seorang yang berharta...punyai  syarikat sendiri...dengan isteri yg cantik dan anak-anak yang sihat...cukup membahagiakan...namun hatinya tersentuh...sudah 10 tahun..sejak  peristiwa itu dia tidak pernah menjenguk ayahnya...sedang dia  berkira2 sendiri... telefonnya berdering...dari peguam ayahnya...ayahnya meninggal dunia semalam...dengan mewariskan semua hartanya kepada si  anak...si anak diminta pulang untuk menyelesaikan segala yg berkaitan perwarisan harta...
buat pertama kalinya setelah dia bergelar bapa...si anak pulang ke banglo ayahnya...memerhatikan banglo yg menyimpan 1001 nostalgia dlm hidupnya...hatinya sebak..bertambah sebak apabila mendapati di atas meja di bilik bacaannya...al-quran yang di hempaskannya masih lagi setia berada di situ...bagaikan setianya hati ayahnya mengharapkan kepulangannya selama ini...perlahan2 langkahnya menuju ke situ...mengambil al-quran itu..membelek2-nya dengan penuh keharuan...tiba-tiba...jatuh sesuatu dari al-quran itu...segugus kunci...di muka belakang al-quran itu...

sebuah sampul surat ternyata diselotepkan disitu...kunci itu segera dipungut...hatinya tertanya2...nyata sekali...di dalam sampul surat itu...terdapat resit pembelian kereta idamannya...dibeli pada hari konvokesyennya...dengan bayaran yg telah dilunaskan oleh si ayah... sepucuk  warkah..tulisan tangan org yg amat dikenalinya selama ini..hadiah teristimewa utk putera kesayanganku.. air mata si anak menitis  deras...hatinya bagai ditusuk sembilu..penyesalan mula bertandang...namun semuanya sudah terlambat... 
sekadar renungan bersama: berapa banyak kita melupakan nikmat Allah, hanya semata-mata kerana nikmat itu tidak "dibungkus", didatangkan atau diberi dalam keadaan yg kita hajati??


Mencari kemanisan dalam kehidupan.
Mehnah mendatang terasa terbeban. 
Bawa hatimu kepada Tuhan.
Di sana menanti syurga idaman.

cara nak kenal diri sendiri

Baca arahan kat bawah ni dulu ea... =)


-JANGAN menipu
-Tulis jawapan kat atas kertas
-Jawapan ada disediakan ka bawah

SOALAN:

1. warna kegemaran anda: merah, hitam, biru, hijau, kuning?

2. Your first initial?

3. bulan kelahiran anda?

4. suka warna mana, hitam atau putih?

5. Nama individu yang sama gender dengan anda..

6. nombor kegemaran anda?

7. anda suka Flying or Driving?

8. suka tasik ke laut?

9. tulis satu permintaan yang realistik.

bila dah siap tulis, boleh tengok jawapan kat bawah  















Answers 

1. kalau pilih:
Red - You are alert and your life is full of love.
Black- You are conservative and aggressive.
green- Your soul is relaxed and you are laid back.
blue - You are spontaneous and love kisses and affection from the ones you love.
yellow - You are a very happy person and give good advice to those who are down.

2. If your initial is:
A-K You have a lot of love and friendships in your life.
L-R You try to enjoy your life to the maximum & your love life is soon to blossom.
S-Z You like to help others and your future love life looks very good..

3. If you were born in:
Jan-Mar: The year will go very well for you and you will discover that you fall in love with someone totally unexpected.

April-June:You will have a strong love relationship that will not last long but the memories will last forever..
July-Sep: You will have a great year and will experience a major life-changing experience for the good.
Oct-Dec : Your love life will not be great, but eventually you will find your soul mate.

4. If you chose:
Black: Your life will take on a different direction, it will seem hard at the time but will be the best thing for you, and you will be glad for the change.
White: You will have a friend who completely confides in you and would do anything for you, but you may not realize it.

5. This person is your best friend.

6 This is how many close friends you have in your lifetime.

7. If you chose:
Flying: You like adventure.
Driving: You are a laid back person.

8. If you chose:
Lake : You are loyal to your friends and your lover and are very reserved.
Ocean : You are spontaneous and like to please people.

9. This wish will come true only if you send this to five people in one hour. Send it to ten people, and it will come true before your next birthday
*no 9 ni tak jamin la ea boleh berlaku ke tak..hehehhe
*bahasa campur2..

Mencari kemanisan dalam kehidupan.

Mehnah mendatang terasa terbeban. 
Bawa hatimu kepada Tuhan. 
Di sana menanti syurga idaman.

bengang dan tak kesah

entry kali ni, saya nak mengarut sikit... eh, bukan sikit tapi banyak... aiihh.. tapi macam tak patut lak kan... tapi lantak la.... saya try tapis2 sikit..


saya bukan nak ambil berat sangat pasal si fulan ni.. tapi kan da status dye naik kat wall saya... saya pon komen la... bukan komen apa pun.. sekadar perkataan "ameen" jek.. mudah-mudahan Allah makbulkan doa dye... then dye remove status tu.. aihhh.. kalau da tak suka sangat pun tak payah la nak buat orang macam tu... reti2 la jaga hati orang lain... belajar tinggi... tapi tak aplikasi pun apa yang dye belajar... haiisshhhh... sabar jek la....niat saya baik jek... bukannya saya komen yang bukan2 sampai leh malukan dye...

huh.. lega hati dapat marah dye dalam ni.. dye bukan tahu pon..hahhah... wehh.. fikir la sendiri, kalau saya nak aib kan si fulan tu.. da lama da saya buat... tapi saya masih waras.. tak baik buka aib orang... so, saya kena la bersabar jek..



Mencari kemanisan dalam kehidupan. 
Mehnah mendatang terasa terbeban. 
Bawa hatimu kepada Tuhan. 
Di sana menanti syurga idaman.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...