Followers

Menginsaf Diri...





SEMINIT SAJA

Betapa besarnya nilai wang kertas bernilai
RM1 apabila dibawa ke masjid

untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke
Mall untuk dibelanjakan!

Betapa
lamanya melayani Allah selama lima belas m
init namun
betapa
singkatnya kalau kita melihat filem.

betapa
sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa
mudahnya   kalau mengata atau mengumpat
tanpa harus ber
fikir panjang-panjang.


Betapa asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun kita mengeluh   ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa
sulitnya untuk membaca satu helai   Al-qur'an tapi betapa mudahnya   membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa
beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang
  ketika berada di Masjid


Betapa
Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun
alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari
  ketika berpuasa.

Betapa
sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun betapa mudahnya   menyesuaikan waktu dalam sekejap pada
saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa
sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun betapa mudahnya   untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa
mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun betapa kita meragui   apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al  -  Quran.

Betapa
Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun

betapa kita
berani dan lamanya   untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa
setiap orang    ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau
ber
fikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa. 







Sekadar berkongsi apa yang ada....





Ukur kemampuan diri :)

Assalamualaikum...

Da nak habis sem da ea... tiba lah saat yang paling aku tak suka..exam time...hehehehehe... tak boleh ke kalau kita belajar jerk..tak payah susah2 nak prepare untuk exam.. jimat kertas..selamatkan pokok...heheheh.. 

Pape pown..selamat menduduki peperiksaan kepada kawan2 dan sahabat sume... semoga dapat jawab semua soalan..betul ke salah ke...tu semua letak tepi..yang penting, jawab jerk..bantai kan jerk jawapan pape kalau tak tahu pown..hehehe..


kata2 terakhir:

Man jadda wajada....
Man dzaro'a hashoda

RDK (12-14/10/2010)

Assalmualaikum...

hari ni baru balik dari kem di air keroh, melak bersama anak-anak pendidikan khas...
3 hari 2 malam aku di sana..
ada aktiviti yang best ada gak lah yang tak best ..tapi tak apalah..benda dah lepas dah pown..


tapi nak cerita sikit la pasal kem tu.. hari pertama tu teramatlah sibuk... anak-anak ni datang awal dari kitorang..huhuhuhu...malunyerr aii... . tapi tak pe lah kowt..bukan kitorang yang lambat, dyeorang yang cepat...hehehehe.. (alasan lah tuhh..)

       dah la tak tidur langsung dari semalamnya... pukul 4am aku dan sahabat aku ni baru balik dari ptsl...buat assigment sikit.. almaklum lah...3 hari tak ada kat sini...masa kem tu mana lah ada masa nak buat assigment...heheheheh... balik bilik jerk terus packing barang2.. tak sempat nak tidur pown....pukul 6.30am dah kena ada kat FPEN...huhuhu...dalam perjalanan ke melaka tu, mata aku ni gatal pulakk..tak nak lelap pulokk... bertambah-tambah la mengantuk aku... sampai jerk terus siap2..pendaftaran..punggah barang2..pasang khemah dan macam2 lagi lah...petang tuh dah mula buat aktiviti dah dengan anak2 ni..

       time malam pulak...aku dan sahabat aku nih mula sakit kepala  masing2.... jalan pown dah tak betul... letih sangat.. rehat tak cukup...lebih pukul 1 lebih  baru lah aku dapat tidur.. tu pown sebab kena sentri dari 12-1am... masa tu cuaca dah mendung dah... dalam pukul 3am..hujan dah muka turun.. aku dan sahabat aku ni perasan yang khemah kitorang masuk air..tapi masing2 buat tak taw jerk.. dah penat sangat..

        tibe2 kitorang terdengar suara anak2 ni menangis..apa lagi..terkejut kitorang... terus p selamatkan dyeorang dari hujan..kang sakit pulak... mereka ni bukan normal macam kita..mudah la sakit nanti.. basah kuyup kami pc2 ni... dah tak ada tempat yang kering dah kat baju kitorang ni...selesai jerk selamatkan dyeorang.. aku dan sahabat aku ni pown p la tdor kat surau... khemah kitorang dah banjir dah...sebab dah tak larat sangat, di tambah pula kepala  yang dah tingtong aku dan sahabat aku ni terus jerk tidor dengan baju yang dah basah lencun ni..pagi tu..bangun kul 6.30am..menggigil2..terus tak boleh bangun...hahahaha..sapa suruh tak salin baju kan..kami rehat kat surau tu sampai lah tengah hari...hehehe... lepas tu baru lah kitorang join aktiviti yang dibuat...

       agak nyer kem ni memang tak boleh lari dari malam kebudayaan ek..?? malam tu setiap kumpulan kena buat persembahan tarian dengan anak-anak ni..kumpulan aku buat tarian Melayu..guna lagu kurik kundi... aku ni dah lah tak pandai menari..so bila disuruh menari..dah macam kayu la aku menari...hehehe....malu aku... habis jerk semua persembahan, lecture kitorang cakap yang dye nak tengok persembahan dan penglibatan anak2 pendidikan khas ni tapi ni tak..pc lak yang lebih2..hahahaha..(over la pulokk kan...) tapi tak apa lah..seronok gak malam tuh..

       masa perasmian penutup esoknya kumpulan yang menari tarian malaysia dan kumpulan aku terpilih untuk buat persempahan depan vip.. kumpulan2 ni terkecuali lah dari aktiviti lain..kami kena lah mengajar anak2 ni menari...untuk dipersembahkan nanti.. habis jerk majlis perasmian, ada makan2..pas2 kemas2 barang semua... pukul 3pm baru gerak balik ke ukm..pastu kena p FPEN dulu, simpan barang2 dalam stor..baru lah boleh balik..best sangat2 bila sampai ukm...penat gilerr...layan anak2 ni...hyper active... tapi seronok gak layan telatah dyeorang...hehehe..

       dah hampir 1sem aku p kelas RDK, cuma beberapa orang jerk yang aku taw nama dyeorang..hehehehe..(segan nak berkenalan..aku ni kan pemalu...hahahahah).. sepanjang kem ni baru lah dapat kenal2 dengan dyeorang2 ni..hehehe..moral of the story...bercamping dapat mengeratkan silaturrahim...hehehehe...

k la..samapai sini jerk lah dulu..ni pown dah banyak ni..kang member2 ni malas pulak nak baca panjang2 macam ni...hehehehe....sekian...

10/10/2010

Semalam.....

baru jerk aku nak bergumbira cket.. tp makin tambah tekanan ada la... semalam aku p N. 9... dengan sahabat2 aku.. masing2 dalam keadaan yang tertekan sebenarnya.. tapi masih boleh mengukir senyuman bila kami bersama.. dalam perjalanan balik ke ukm, sorang sahabat aku ni tak berapa sihat.. begitu juga dengan tunangnya.. ktorang tengok dye lain macam jerk.. aku pown mengofferkan lah diri ni untuk drive  balik ke ukm.. tapi sahabat aku ni taknak.. dye drive la laju.. mungkin nak kejar masa..aku pown ade meting sebenarnya... kami pown rushing lah balik...

sampai jerk ukm, terus p meting.. dengan tak ada alat tulis apa pown.. nasib baik la ada fon taip jek la note pasal meting tuhh dalan fon... time round table  tuhh, aku kena tembak..sebabnya datang lambat.. xpelah mungkin mereka tak tahu yang aku rushing balik dari N.9...bukan nye 5 minit dah leh sampai...xpelah... salah aku..

pas meting tu plak aku p ptsl..biasalah..nak siapkan assigment  sebenarnya... tengok2 pndrive aku kena virus..rasa nak tercabut jantung aku nihh... semua kerja-kerja aku hilang..ak kena mulakan dari awal lagi... bertambahlah tekanan aku...xpe lagi  tuhh.. tambah lagi salah faham aku dengan sorang ni.. aku tak tahu la nak buat apa lagi..

semalam kakak aku adda mesej aku.. ni mesti dye ada masalah.. dye mintak aku share kredit.. tapi maa tuh kredit aku pown tinggal nyawa2 ikan jerk.. sian pulak kat akak aku tu..mesti dye ada hal yang dye nak share kat aku...ntah la....

aku tak boleh nak buat kerja kau langsung semalam.. sampai sahabat aku yang tak berapa sihat ni datang ptsl gak..tolong aku cari semula bahan2 untuk aku buat semula assigment aku.. aku tak tahu pada dah jadi dengan aku ni hah..asik pending jek..huhuhu...

aku nak cerita kat sapa pown aku tak tahu.. nak luahkan pada sorang ni.. tapi aku dengan dye ada salah paham..tak ada tempat lagi nak luahkan... aku hanya mampu menangis sorang2... naik bengkak mata aku...hahaha... dah sampai otak aku tepu kat ptsl 2.. aku balik ke bilik.. ingatkan nak tidur jerk la.. esok nyer ada kelas..aku ada presentation... tapi aku tak boleh lelap pulak... fikiran aku melayang2..macam2 yang aku fikirkan.. masa aku balik tu pown da pukul 3 lebih.. 

aku pown tak pasti aku tidur kul berapa semalam(kiranya, pagi tadi la..) pagi tu, aku sakit kepala pulak..aduhai...dah la presentation tak siap lagi,,sakit kepala pulak tuhh.. aku ingat nak rehat jap.. kelas start kul 9.. tapi aku rasa betul2 tak larat..aku terlelap..aku sedar dah  kul 9.40am.. tu pown sebab sorang sahabat aku ni call.. masa tu kepala aku masih tak berapa nak betul sangat.. kesimpulannya.. aku tak p kelas..huhuhu...

ada banyk menda lagi sebenarnya, aku nak luahkan kat sini.. tapi cukuplah sampai sini jerk dulu... (tomorrow never die, but mayb I die tmorrow moning..hehehe...ayat biasa aku guna dengan sahabat2 karib aku..)


Jangan...

Assalamualaikum...

Terasa nak blogging lak hari ni.. sekadar peringatan buat diri sendiri.. kita sering cakap "orang lain boleh buat, aku pon mestilah boleh gak".. perkataan tu memang merupakan kata semangat yang boleh membantu kita menjadi seorang yang berjaya..

tapi perkataan yang sedemikian tak boleh disalahgunakan dalam sesetengh keadaan..(jeng..jeng..jeng~). keadaan yang macam mana tu ea.. kawan aku selalu pesan pada aku.. kalu kita nak tarbiyyah orang, jangan judge orang tu berdasarkan pengalaman kita, tapi judge mereka berdasarkan pengalaman mereka. ada betulnya apa yang kawan aku cakap tuh... (siap bagi contoh masa terangkan pada aku)..

lepas tu baru aku sedar, bukan semua keadaan aku boleh guna ayat "aku boleh buat, takkan ko tak boleh buat kowt" dalam semua situasi..


kawan aku yang sorang ni pulak selalu cakap "yang berat itu amanah" memang betul tuhh.. bila dia tak buat amanah tuh, dia akan dikata, dpersoalkan dan sebagainya. pernah tak kita tanya dia, berapa banyak jawatan dan amanah yang dia pikul..??? kita setakat pikul 2 ke 3 amanah boleh la nak bising2 kan.. dan pernah tak kita tanya dia, dia pikul amanah ni sebab dia yang nak atau dia dilantik sebab orang percaya dia boleh buat kerja..?? aku pown tak pernah fikirkan perkara2 macam ni..

 jadi adilkah kita judge seseorang yang tak jalankan amanah dia tu sebagai seorang yang tak bertanggungjawab. atau dia dah cuba jalankan amanah dia sebaik mungkin namun masih terdapat kelompangan sehinggga kita labelkan dia sebagai tak bagi komitmen..?? (keluar dah teori perlabelan aku...hehehehe)...lain pulak keadaan nya kalau dia sengaja tak menjalankan amanah dan tanggungjawab dia..(memang wajib dipersalahkan la...huhuhuhu)

sekadar renungan dan peringatn buat diri ku.. tak ada kena mengena dengan orang lain..kerana aku juga kadang kala mengjudge orang lain begitu (monolog dalaman..hehehehe)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...