Followers

Mula jek kita ingat, pastu.....

Baskin Robin bagi ais krim free... gigih mereka beratur panjang..huh.. tak sanggup aku nak berbuat demikian demi sescoop ais krim..hehehehe... uihhh.. lari tajuk da ni..

ok la.. macam ni sebenarnya...

dari kecil lagi, kita dah ajar anak2 kita (bagi yang dah ada anak la..anak buah, adik dll termasuklah ye) mulakan apa2 pun dengan doa.. betul tak...? hah.. macam tu la yang Islam mahukan...bagus2... bila nak makan, kita ajak dyeorang baca doa makan.. nak tidur, baca doa tidur... segala2 nya bermula dengan nama Allah... tapi kan.. dalam masa yang sama kita sebenarnya tersalah didik mereka... (apa lak yang salah nya..? betul la mula kan segala perkara dengan doa...)

memang lah betul didikan tu... tapi...... kita lupa nak ajar mereka doa selepas perkara tu... yela, doa lepas makan, doa bangun tidur.. doa keluar rumah dll... tidak di nafikan gak.. ada jek mak ayah yang ajar.. tapi majoriti nya tidak begitu... ramai antara kita ingat Allah sebelum mulakan sesuatu.. tapi lepas dah buat.. tak ingat...

contoh yang paling mudah... berapa ramai antar kita yang baca doa selepas makan... lepas bangun dari tidur.. selepas sampai ke destinasi yang dituju..? mungkin ada... tapi bilangan nya sangat mengecewakan.... aku pown bukanny bagus sangat.. kadang kala aku lupa gak... lupa untuk bersyukur dengan segala nikmat yang Allah kurniakan.. betapa ruginya diri ini.... =(

macam tu gak bila kita nak minta sesuatu daripada Allah... kita berdoa pada Allah.. siang dan malam.. setiap kali lepas solat.. tapi bila Allah nak makbulkan doa kita... kita berdoa tak pada Allah lagi..?? ada yang pas solat terus bangun jek... dulu sebelum dapat apa yang di idamkan... wirid punya la panjang.... bertasbih, bertahmid.. cuma tak bertalkin jek..hehhehe... tapi bila dah dapat.. cuma ucap "alhamdulillah" jek.. itu pown kalau ingat.. kalau tak...hhmmm....

sebenarnya, menda jadi sebab kita salah semasa mendidik anak2... kita patut ajar mereka berdoa sebelum dan selepas buat sesuatu.. bukan menyalahkan ibu bapa kita.. mungkin mereka juga telah di didik sedemikian... kita yang menyedari kesilapan tu.. kena lah buat perubahan.... mudahnya kalau nak berubah.. kita mula kan dengan diri kita sendiri dulu... nak makan baca doa... lepas makan pown kita baca doa... tak perlu rasa malu nak buka buku himpunan doa.. walaupun doa ni kita sepatutnya kita tahu dari kecil lagi... sebab kita sebagai manusia tak pernah berhenti menuntut ilmu... tak perlu hafal doa yang payah2.. cukuplah doa yang basic... macam doa sebelum & selapas makan, tidur, ke tandas, naiki kenderaan....

sekadar perkongsian bersama... kerana diri ini juga manusia biasa yang sering terleka dengan nikmat duniawi ='(

::Pencari Redha Allah::

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...