Followers

Brain-brain / otak @ akal


Entry kali ni bersifat education sikit..hehheh




hah.. macam sedap jek kan aotak-otak ni.. tapi aku tak nak cerita pasal brain-brain makanan ni.. kang lapar pulak..hahaha.. I want to talk about brain that we use to think.. 

Sesetengah orang berfikir menggunakan otak otak dan ada gak yang berfikir mengikut hati.. tau tak? Mestilah tak tahu kan..hahhaha.. otak kita ni  dapat mengendalikan sistem saraf pusat agar boleh bekerja secara normal. Yang bertindak tak normal tu kiranya dye sakit otak la ye..hehehe..

1. Otak tetap aktif meskipun kepala sudah dipenggal.

2. Otak boleh menerima maklumat dibawah sedar

3. Ubat-ubatan boleh menyebabkan lubang di otak.

4. Otak manusia berwarna kelabu.

5. Otak manusia merupakan otak yang paling besar.


ramai orang sekarang bertindak seperti dyeorang ni tak ada otak.. dyeorang benrtindak ikut suka hati dyeorang jek.. tak tanya pon pendapat penasihat agung badan kita ni.. sebab tu sekarang banyak kes yang berlaku menunjukkan manusia kurang menggunakan otak semasa bertindak.

dulu kita cakap "sifat perikemanusiaan" sifat yang bagus2 la kan.. penyayang dan yang sewaktu dengannya la... binatang lak sinonim dengan kejam dll..tapi sekarang ni kan.. kita dah tak boleh cakap cam tu lagi..

 kita kena bersifat "perikebinatangan" (tak ada pon dalam kamus dewan, ni bahasa aku sendiri).. binatang pon tahu berkasih sayang sesama dyeorang.. tapi manusia, bunuh orang sekarang ni dah macam bunuh nyamuk jek.. langsung tak rasa bersalah.. tu la bertindak tanpa ada otak @ akal.. asal cemburu sikit tembak.. tak puas ahati sikit bunuh... aihhh.. menakutkan sungguh dunia sekarang ni...
macam mana lah keadaan dunia akan datang nanti..

p/s : Setiap makhluk Allah seperti haiwan dan manusia mempunyai otak, tetapi manusia diberi akal untuk berfikir..jadi gunakanlah akal fikiran kita untuk ke jalan yang betul dan bermanfaat.



Entry kali ni bercampur aduk.. tak tahu nak buat kronologi crita..hehehhe


3 comments:

Azizah Najib said...

benda yg sama tapi tak serupa:
sebut otak-otak = pergh... sedap yumm yummm!
sebut brain-brain = errgghh!!! terbayang makan otak! zomba sungguh hahaha

TINTA GERIMIS said...

ko mmg...dpd dulu ag xde kronologi..ehhe...tapi tau nak watpe... mantap..^__^

Nurul said...

weh tinta gerimis: ku slalu uat kronologi la.. cme susunan jek ku buat ikut ske ku.. yela.. kronologi ku kn..hahahhaah


jijah: bukan awk da bes ke mkn brain-brain..hahhahah... =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...