Followers

Jangan delay..

Assalamualaikum pembuka kalam..

kali ni aku nak share something pasal delay2 sesuatu perkara tu..
kalu nak buat sesuatu perkara tu, kalau boleh jangan la delay2.. nanti menyesal tak sudah..
aku nak cerita sikit ni..

Hari ahad malam sabtu ri tu, dalam kul 9 lebih..
aku dapat panggilan dari mama.. pelik gak mama call aku tiba2..
aku pown angkat la panggilan tu..
dengan nada yg agak slow mama cakap " Assalamualaikum tqa, mama ni"  aku pown dengan nada biasa nak manja2 ngn mama pown jwb :waalaikummussalam, ada ape ma?"
"mama nak bagitaw yg atuk dah tak de"... dgn tiba2 jerk aku rase sebak..

nape la mama tak bagitaw aku awal..
dengan hati yg berkecamuk aku terus packing bju2 aku.. nak balik kg.. pada  awalnye aku nak minta tlg kwn aku anta aku p stesen bas.. tapi mlm2 mcm ni mane ada bas lagi.. aku terus amk kunci moto aku n cll kwn aku ni minta teman balik..
aku gerak ke kg jam 10pm..aku langsung tak rasa mengatuk... tapi cian kt kwn aku ni.. dah terlentok2 kat blakang aku ni..

aku sampai kt kg dlm jam 1.30am.. masa aku sampai tu, kaum keluarga ku tgh bacakn "yasin"..

aku tanya pada mama nape tak bagitaw aku awal2 yg atuk msuk hosp.
jwpn yg sungguh aku tak jangka.. "mama terlupa nak bagitaw ko, anak2 lain mama dah bagitaw.."
aku rasa sangat sedih.. sebab tak berpeluang nak jaga atuk masa dye sakit.. jgn kata jaga, jenguk pown tak..

aku ingat nak lawat atuk bila cuti sem ni.. tapi rupa2nya tak sempat..
masa aku cuti sem ri tu, aku tak p pown tgk atuk kt kg..
dan hari ini aku teringat kata2 mama pada aku masa tu
" bila ko nak jenguk atuk..? tak bila dye dah tak ada nanti baru nak p jenguk"
aku rasa sangat kecewa dg diri aku sendiri..
sape suh delay nak p tgk atuk.. skrg baru nak nyesal..dah tak ada guna nye dah..

esk nye, lepas atuk dah siap d kafan kan.. kaum keluarga d bnrkn tgk n cium atuk.. masa aku berjalan menuju ke arah jenazah atuk, aku terdengar suara yg mengatakan atuk nampak cantik.. air mata aku terus mengalir deras.. tak dapat aku nak tahan lagi..


aku kesat air mata aku, aku pown peluk dan cium atuk.. ini kali pertama aku mencium jenazah.. sejuk wajah atuk masa aku cium pipi nya.. aku tatap wajah atuk.. atuk kelihatan cantik.. putih bersih wajahnya.. macam orang yg sedang nyenyak tidur.. tapi kali ni, atuk tidur buat selama-lamanya...

apa yg aku nak share ngn korang kali ni..
jgn sesekali delay tuk jenguk kaum keluarga kita.. terutamanya keluarga terdekat kita.. mak, ayah, adik beradik.. sebab ajal dan maut, semua d tgn Allah.. mungkin masa kita jenguk dyeorg tu, adalah kali terakhir kita berbual dan bertemu dgn mereka.. family first..


ni gambar family aku.. abh, mama, kak ct, abg khairul, kak nor, aku, mohd yasin n nasharudin. termasuklah akk ipar aku n 3 orang ank sedara aku..

5 comments:

Ezuan Saad Ali Hussein said...

al-fatihah~
moga rohnya dicucuri rahmat..
bersabarlah wahai atiqah...

bibah said...

alfatihah sahabat....
moga beliau ditempatkan dalam kalangan para solehah...
bersabar sahabat..kami ada untukmu...

hana_aniz said...

mati itu pasti, hidup itu insyaAllah..

takziah buat seluruh keluarga ko.
moga allahyarhamah ditempatkn dikalngan org2 yg beriman.
amin.

HaitiQ said...

thnx wan, bibah,niza..moga ohnya d cucuri rahmat dan d tmpat kan d kalangan or2 y beriman dan beramal soleh..amin..

izzwana said...

moga Allah menempatkannya di kalangan salafussolih..ameen..
al - fatihah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...