Followers

Jangan...

Assalamualaikum...

Terasa nak blogging lak hari ni.. sekadar peringatan buat diri sendiri.. kita sering cakap "orang lain boleh buat, aku pon mestilah boleh gak".. perkataan tu memang merupakan kata semangat yang boleh membantu kita menjadi seorang yang berjaya..

tapi perkataan yang sedemikian tak boleh disalahgunakan dalam sesetengh keadaan..(jeng..jeng..jeng~). keadaan yang macam mana tu ea.. kawan aku selalu pesan pada aku.. kalu kita nak tarbiyyah orang, jangan judge orang tu berdasarkan pengalaman kita, tapi judge mereka berdasarkan pengalaman mereka. ada betulnya apa yang kawan aku cakap tuh... (siap bagi contoh masa terangkan pada aku)..

lepas tu baru aku sedar, bukan semua keadaan aku boleh guna ayat "aku boleh buat, takkan ko tak boleh buat kowt" dalam semua situasi..


kawan aku yang sorang ni pulak selalu cakap "yang berat itu amanah" memang betul tuhh.. bila dia tak buat amanah tuh, dia akan dikata, dpersoalkan dan sebagainya. pernah tak kita tanya dia, berapa banyak jawatan dan amanah yang dia pikul..??? kita setakat pikul 2 ke 3 amanah boleh la nak bising2 kan.. dan pernah tak kita tanya dia, dia pikul amanah ni sebab dia yang nak atau dia dilantik sebab orang percaya dia boleh buat kerja..?? aku pown tak pernah fikirkan perkara2 macam ni..

 jadi adilkah kita judge seseorang yang tak jalankan amanah dia tu sebagai seorang yang tak bertanggungjawab. atau dia dah cuba jalankan amanah dia sebaik mungkin namun masih terdapat kelompangan sehinggga kita labelkan dia sebagai tak bagi komitmen..?? (keluar dah teori perlabelan aku...hehehehe)...lain pulak keadaan nya kalau dia sengaja tak menjalankan amanah dan tanggungjawab dia..(memang wajib dipersalahkan la...huhuhuhu)

sekadar renungan dan peringatn buat diri ku.. tak ada kena mengena dengan orang lain..kerana aku juga kadang kala mengjudge orang lain begitu (monolog dalaman..hehehehe)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...