Followers

Aku nak berjaya..!!!

Assalamualaikum....
Masya-Allah.....berhabuk gilerr blog aku nihhh..hahahahha...almaklumlah...da lama tak mengupdate......hehehe..post kali ni.. aku nak share..serba sebanyak tip-tip nak berjaya.. sebenarnya tip ni untuk aku jerk.. tapi apa lah salahnya kalau aku share dengan orang lain kan...ilmu tuhh...walaupun sedikit..kita kena la kongsi dengan orang lain..lebih-lebih lagi kalau ilmu tu boleh bawa banyak manfaatnya...


Tip 1: Mula kembali
Andai anda da berusaha tapi tak berjaya..jangan berhenti di situ je..mulakan la semula.. when things are not going right or you get knocked down, bounce right back again.. selidik punca kegagalan kita tuhh...  pastu, kita mulakan langkah baru.. INGAT...!! lekukan pada batu bukan disebabkan sekali jerk air tu menitik..tapi berkali-kali dan berterusan... jadi, berusahalah...jangan mudah putus asa....


Tip 2: Komitmen 100%
macam tak ada kisah disebalik kejayaan mereka yang berusaha 60% jerk tapi dapat hasil 100%...memang sesuatu yang mustahil melainkan tuah yang Allah SWT berikan. maknanya kalau kita nak berjaya, kita kenalah bagi komitmen yang begitu tinggi kepada visi dan misi yang kita nak capai tuhh.. jangan sekadar melepaskan batuk di tangga...

Tip 3: Cari penyelesaian bukan alasan
biasalah kan...dalam kita nak mencapai matlamat kita tuhh..mesti banyak jerk halangan dan cabaran yang menduga kita..betul x..?? sampai kadang-kadang tuhh.. kita sendiri keliru..apa yang kita buat ni jalan penyelesaiannya ataupun alasan yang makin memburukkan lagi keadaan.. eerrmmm....orang yang hadapi masalah ni dengan cara yang negatif akan selalu berikan alasan.. tapi orang yang positif pulakk akan berusaha mencari penyelesaiannya walau dengan apa cara sekalipun....

Tip 4:  Bina hubungan dengan orang lain.
kalau nak berjaya dalam karier mestilah kena banyak kenalan...lagi ramai, lagi bagus..hehehhehe.... tak kesahlah apa pun kerja yang kita buat.. part-time ke profesional ke...semuanya kena ada ramai hubungan...berkawan biar beribu...hehehehe...bila kita dah ada ramai kenalan, bila kita ada masalah..kita boleh la minta tolong mereka..tak semestinya bantuan kewangan ke apa kerr..cukuplah sekadar mereka doakan kita berjaya dan bahagia...

Tip 5: Jaga diri anda
hah..tip ni paling penting sebenarnya... sebelum kita nak jaga orang lain...kena lah jaga diri kita sendiri dulu.. ada cara nya pulak nak jaga diri nihh... Pertama, kesihatan kita. kedua, hubungan kita dengan orang lain dan yang ketiga kerjaya kita...JANGAN LUPA JAGA DIRI..!!!kalau kesihatan terganggu..kita tak boleh nak buat kerja dan tak dapat nak bina hubungan dengan orang lain.. macam tu gak kalau kerjaya kita dah hilang...tak ada siapa nak bina hubungan dengan kita..silap-silap hari bulan...kawan-kawan kita pun tinggalkan kita...tinggal kita keseorangan....huhuhu...

Tip 6: Keluarlah dari kegelapan
wahhh2...hehehe...nak keluar dari kegelapan...kita pergi jerk tempat yang ada cahaya lampu..hahahaha...kalau nak berjaya, kita jangan terlalu terikat dengan pemikiran yang lama. cuba sesuatu yang baru..sesuatu yang lebih kreatif dan dapat merangsang diri kita untuk terus bina kejayaan diri, keluarga dan juga kerjaya..

Tip 7: jadilah tangan di atas
jadilah insan yang pemurah...mereka yang pemurah akan diberkati Allah SWT...Allah SWT akan permudahkan lagi segala urusan kita...bila kita bantu orang lain..Insya-Allah orang akan mendoakan kita..bayangkan kalau semua orang yang kita bantu tu, doakan kita... perasaan tenang dan bahagia akan hadir dalam diri kita..TAPI INGAT!!!kita kena IKHLAS untuk bantu orang lain... saku suka dengan ayat ni "dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain" jadi fikir-fikirkan lah sebab apa Islam mewajibkan kita membayar zakat...

Tip 8: Cari di mana keseronokan berkerja

andai kata kita dah kehilangan keseronokan untuk berkerja...jangan terus berada dalam keadaan macam tuhh...cuba buat sesuatu untuk kembalikan suasana keseronokan tersebut...kalau kita nak kan cabaran yang baru, suasana kerja yang baru, rakan kerja yang baru... tak ada salahnya kalau menda ni menuntut kita untuk berhijrah ke tempat kerja yang baru...

Cuba memotivasikan diri sendiri...
Nurul~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...